본문 바로가기
GMS 2 소식

GMS 2 로드맵

by 작은거북이 2017. 11. 26.

이 글은 https://help.yoyogames.com/hc/en-us/articles/231719448-RoadMap에서 가지고 온 글을 분석한 글입니다. 본문과의 내용과 다른 점이 존재합니다.




아래의 표는 2017년의 GMS 2 로드맵입니다. 분기별로 개발할 계획들이 있습니다. 1, 2, 3분기는 이미 완료되었고, 현 4분기가 남았습니다. 이번 분기안에 플랫폼을 더 추가할 예정인가 봅니다. 현재 IDE 2.1.2.257 버전에서 사용 가능한 플랫폼은 데스크탑(윈도우, 맥), 아마존 Fire(아마존 전용 모바일 앱 스토어), 모바일(iOS, Android), UWP, PS4, Xbox One입니다. 아직 추가할 플랫폼이 있다면, 닌텐도?

2017 

Q1Q2Q3Q4
Web Beta
UWP Beta
Mobile Beta
Launch
macOS IDE Public Beta
Console Beta

macOS IDE Launch

v2.1

Additional Target Platforms

 



 

아래의 목록은 앞으로 업데이트 될 IDE와 런타임 목록입니다. 취소선이 그어진 것들은 이미 완료되었거나 취소된 것들 같습니다.

목록들은 순서대로 업데이트되지 않고 그냥 무작위로 적혀있습니다.  굳이 적을 필요 없는 작은 항목들은 적혀있지 않습니다.


아래 목록에서 여러 흥미로운 목록을 볼 수 있네요. 예를 들어 "빠르게 간단한 5개 타일로 47개의 타일 타일맵을 생성", "언어 리소스", "파티클 에디터(새로운 리소스)", "타일 충돌", "윈도우, 맥 64비트 지원", "모바일 카메라 사진 저장, 불러오기", "GML 확장(foreach 문, 가벼운 오브젝트, 임시 변수 배열, 3차 배열 등등)"


IDE

  • Image Editor effects
            //이미지 에디터의 효과가 부족했었는데 역시나 업데이트를 하네요.
  • Code editor - Document replace text support
  • Game Language support - IDE Language Resource
            //언어 리소스..어떻게 나올지는 모르지만 힘들게 언어파일 만들던 때보다는 더 나아지겠죠?
  • Code Folding
  • Redefine Keys in IDE
            //단축키 재정의한다는 말 같습니다.
  • Tileset resizing
  • Personal Asset Library - quick access for personal code snippets, assets, extensions etc
  • IDE Find All References - quick search in IDE to find all the references
  • IDE Search in preferences
  • Quick 47 Tile Tilemap generation from a simple 5 tile
            //5개의 타일로 47개 타일 생성이라는데 엄청 편해지겠네요.
  • Minimap - Workspace and Room Editor
            //룸 에디터는 그렇다치고 작업 공간 미니맵은 뭔지 잘 모르겠네요.
  • Room Editor : Static Text on Asset Layers - include Language Resource support
            //텍스트를 오브젝트 없이 룸에 추가할 수 있다는 소리같은데 언어 리소스랑 관련이 있네요?
  • Import PSD file format to projects (NOTE: Will still convert to PNG) - should handle layers
            //포토샵??
  • Attach points on sprites - allow multiple named points on sprites, can change on each frame
  • Mobile Templates - indication of what room views will look like on popular platforms.
  • Room Editor : Audio Emitter on Asset Layers
  • Audio - basic audio generator in IDE
  • Audio - basic sample editor in IDE (cut / copy / paste / Trim / resample / Fade In / Fade Out)
            //오디오 에디터가 더 많은 기능을 가지게 되겠네요.
  • Command line project building
  • Remote project building
  • Refactor support
  • Save GIF
  • Particles Editor (and new Resource type)
            //파티클 에디터!
  • Room Editor : Particle Emitter on Asset Layer.
  • Code Editor - Pretty Print / Format of selected code.
  • Signed Distance Field for Fonts
  • Image Editor - Animated Brush support
  • Debugger built in
  • Inherited projects
  • Import SVG graphics
  • Tile Collision - built in support for tile collision
            //타일 충돌..굳
  • Plugin documentation and SDK

Runner

  • Mip Maps - mip map generation (user selection, per texture group), mip filter selection
  • Extended Gesture events - Pinch In and Out, Rotation
  • Runtime support for Game Languages
  • Orientation Events - new event for supported platforms.
  • Resize Event - so it works as expected when window is resized (or fullscreen)
  • 64bit runtime support for Windows, Mac and Linux
            //앞으로 최적화때문에 속상할 일이 없게 되겠네요!
  • Wrapping Tilemaps - also allow smaller tilemaps than the room for simple parallax
  • Allow auto tile sets to be used at runtime
  • Mobile - allow load and save of pictures from camera / picture albums
            //좋은 기능이긴 한데 것보다 모바일 키보드...
  • UWP - Full Open Live support
  • Runtime Signed Distance Field for Fonts
  • GML: method data type to allow calling scripts through variables (i.e. foo=myscript; foo( 0, 1, 2); )
  • GML: exception support  - try… catch… finally… and throw
  • GML: data structures as a true datatype (not just an index)
  • GML: Chained arrays and accessors - allow foo[a][b][c] (and accessor equivalents)
            //연결식 배열, 3차 배열까지 가능해지나 보군요.
  • GML: Inline functions - allow var a = function( a, b ) { ….. }
  • GML: Accessor literals - allow data structure literals - var a = {|  1, 2, 3 };
            //임시 변수에 드디어 배열이 가능해집니다!
  • GML: Garbage Collector
            https://namu.wiki/w/쓰레기%20수집
  • GML: lightweight objects - new and delete + constructors / destructor methods.
  • GML: foreach statement to iterate over arrays and data structures
            //오 제가 원하는 기능이 나왔네요. foreach문 내년 1분기 업데이트 목록이 되었으면 합니다.


'GMS 2 소식' 카테고리의 다른 글

GMS 2 로드맵 2018  (0) 2018.02.25

댓글